بحث‌های بسیاری توسط موافقان و مخالفان استفاده از ترمز پاشنه در بین اسکیت‌سواران وجود دارد. ما در اینجا به دنبال ترغیب شما برای استفاده از ترمز پاشنه یا عدم استفاده از آن نمی‌باشیم و صرفاً به‌دنبال اشتراک تجربیات و نتایج حاصل از تحقیقات هستم.

هنگام مشاهده اسکیت‌سواری اسکیت‌سواران مبتدی استفاده از ترمز پاشنه را مشاهده می‌کنید. ترمزی با قدرت بالا که در روند یادگیری اسکیت‌سواری و کاهش ترس ناشی از عدم توقف در سرعت‌های غیر قابل کنترل برای مبتدیان به‌کار برده می‌شود. یادگیری این ترمز ساده است و با توسعه اسکیت‌سواری هر فرد و فراگیری سایر روشهای توقف که می‌بایست حتماً با استفاده از لوازم ایمنی کامل انجام شود بتدریج استفاده از این ترمز منسوخ خواهد شد. ولی تا پیش از انجام این مهم استفاده از ترمزهای پاشنه امری ضروری است. درست مثل دندانهای شیری که با تکامل رشد فرد با دندانهای دائمی جایگزین خواهد شد.

در ادامه جدول مقایسه‌ای از انواع روشهای توقف به همراه نظر اسکیت‌سواران در خصوص استفاده یا عدم استفاده از ترمز پاشنه را برای مطالعه شما تهیه کردم.

 

چرا از ترمز پاشنه در اسکیت‌سواری استفاده شود؟

برای یادگیری آن به مهارت بالایی در اسکیت‌سواری نیاز نیست. بله کاملاً موافق هستم.

قدرت توقف بالایی دارد. بله در صورتیکه تسلط کافی برای اجرای آنرا داشته باشید.

در مسیرهای باریک پرکاربرد است. توقف تی شکل هم همانند آن عمل می‌کند و حتی بهتر و باید توجه داشت در سرعتهای بالا ترمز پاشنه بدون کاربرد خواهد شد.

هنگام توقف با ترمز پاشنه امکان هدایت آن هم وجود دارد. سایر توقف‌ها به‌خصوص توقف مارپیچ هم این کار را بهتر انجام می‌دهد.

استفاده از ترمز در مقایسه با استفاده از چرخها برای توقف کردن ارزانتر است. اگر از چرخ‌هایی با کیفیت و دوام مناسب استفاده کنید و به‌طور منظم جای آنها را تغییر دهید هزینه مربوط به خرید لنت ترمز بیشتر از چرخ است.

صدای ترمز می‌تواند به‌عنوان یک هشدار عمل کند. بله ولی در عین حال می‌تواند آزار دهنده هم باشد. پاور استاپ و پارالل اسلاید به مراتب صدای دلنشین‌تری دارد و صدای ساییده شدن و کشیده شدن در آن می‌تواند به نوعی برای عابرین ایجاد هشدار کند.

در مسیرهای مرطوب و یا دارای گرد و خاک ترمز پاشنه بهتر عمل می‌کند. اسکیت‌سواران مبتدی که هنوز دارای ترمز پاشنه هستند نباید در چنین مسیرهایی حرکت کنند و ضمناً در چنین مسیرهایی ترمز تی شکل از ثبات بیشتری برخوردار است.

چرا از ترمز پاشنه در اسکیت‌سواری استفاده نشود؟

مانع فراگیری برخی از ترفندها مثل کراس اور می‌شود. دقیقاً یادگیری تمام ترفندها را محدود می‌کند.

در برخی از مراکز تفریحی و پیستهای اسکیت داخل سالن استفاده از ترمز پاشنه ممنوع است. بله این موضوع به خاطر صدای نابهنجار و همچنین خطوطی است که بر روی سطوح ایجاد می‌کند.

در رشته‌های تخصصی اسکیت همچون رشته سرعت، هاکی، اسلالوم، اگرسیو و ... ترمز پاشنه وجود ندارد. این موضوع کاملاً درست است ولی فرد در سطوح قبلی اسکیت‌سواری خود با انواع روشهای توقف آشنا شده و برای اجرای آن مهارت لازم را کسب کرده است.

درصورت استفاده از ترمز پاشنه حالتی نامتقارن شکل می‌گیرد. به هر حال این حالت عدم تقارن به دلیل وجود لنت ترمز شکل خواهد گرفت.


در نهایت امیدوارم به تصمیم‌گیری شما و انتخابتان برای استفاده از ترمز پاشنه و یا عدم استفاده از آن کمک کرده باشم. علی ایحال توجه کنید تا زمانی که به استفاده از ترمز پاشنه نیاز دارید و برای اجرای سایر توقفها از مهارت و تسلط کافی برخوردار نشده‌اید نسبت به حذف آن اقدام نکنید.

 

 

کدام تکنیک ترمز برای اسکیت‌سواری در سراشیبی به‌کار می‌رود؟

آموزش ترمز هشتی، وی شکل یا پولو استاپ در اسکیت‌سواری

خودآموز ترمز پاشنه در اسکیت‌سواری

انواع توقف در اسکیت‌سواری (ترمزها)

 

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link