بدون شک کلاه ایمنی یکی از حیاتی‌ترین قسمتهای محافظتی به هنگام اسکیت‌سواری است. قطعه‌ای سبک و راحت که از حادثه بزرگی همچون ضربه مغزی پیشگیری می‌کند. زمان بسیار زیادی طول کشید تا کلاه ایمنی در دوچرخه‌سواری رایج شد و هم اکنون به قانونی ثابت تبدیل شده است. بسیاری از دوچرخه‌سواران هر زمان که بر دوچرخه خود سوار می‌شوند از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. اما چرا در اسکیت اینگونه نیست؟ چرا آن را بیشتر به کار نمی برند؟ چطور آن را انتخاب کنند؟ چه مقدار برای خرید آن سرمایه‌گذاری کنند؟ آیا می‌توان از کلاه دوچرخه‌سواری برای اسکیت‌سواری استفاده کرد؟

در اینجا به برخی از این سوالات پاسخ می دهیم. پوشیدن و استفاده از کلاه ایمنی؟ آری یا خیر؟

کلاه ایمنی اسکیت، دوچرخه و اسکوتر

در صورتی که از کلاه ایمنی استاندارد و دارای گواهینامه‌های مشترک مثل گواهینامه (EN 1078) باشد، میتوان آن را برای همه رشته‌های اسکیت‌سواری، دوچرخه‌سواری، اسکوتر، اسکیت‌بورد و بی ام ایکس استفاده کرد. البته با وجود ویژگی‌های مشترک تفاوتهایی هم وجود دارد؛ به عنوان مثال کلاه ایمنی اسکیت به صورتی طراحی شده که محافظت بیشتری از پشت سر دارد درحالیکه کلاه‌های دوچرخه‌سواری و رشته اسکیت سرعت معمولاً قسمت پشت سر را نمی‌پوشانند. همچنین مقاومت کلاه‌های اسکیت از دوچرخه بیشتر است.

قوانین و کلاه ایمنی

استفاده از کلاه ایمنی در کشور فرانسه اختیاری است. در سال 2002، تبلیغات  تلویزیونی با تاسیس  موسسه ملی پیشگیری و آموزش و بهداشت، بیان نمود که: "کلاه ایمنی برای دوچرخه سواری اجباری نیست، ولی به سادگی ضروری  بودن آن قابل فهم است." در مورد اسکیت نیز هیچ قانونی برای استفاده اجباری از کلاه ایمنی وجود ندارد مگر استفاده اجباری از کلاه ایمنی در طول مسابقات و و رویدادهایی ویژه (که در اختیار سازمان دهندگان است) و یا قانون استفاده اجباری از کلاه ایمنی دراماکن خاص. شما باید از قوانین موجود در کشور خودتان در این رابطه اطلاع حاصل کنید.


تفاوت خطرپذیری و ریسک متناسب با سن

بیشتر اسکیت بازان بین 12 تا 14 سال سن دارند. این گروه سنی در معرض بیشترین حوادث قرار دارند. (48.5 درصد از حوادث 10 تا 14 سال اتفاق می‌افتد)

تنها به این دلیل که  ظرفیت‌های یادگیری و دفاعی (مهارت های شناختی و حرکتی) در این گروه به طور کامل توسعه و رشد نیافته است، خطر بروز حوادث بالاتر است و از سوی دیگر والدین نیز در مورد استفاده کلاه ایمنی کودکانشان نگرانند و در عمل سن اسکیت‌سواری نیز بسیار کاهش یافته است. مردان بیش از زنان از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. (14.4٪ در مقابل 8.8٪) اگرچه با توجه به تعداد اسکیت‌سواران به لحاظ جنسیتی به نظر می‌رسد که مردان بیشتر از زنان در معرض بروز حادثه باشند. (64.1٪ در برابر 35.9٪)

استفاده از کلاه ایمنی اساسا به نوع کاری که می‌خواهد با آن انجام شود بستگی دارد.

بیشتر صدمات در دوچرخه‌سواری مربوط به نوجوانان و جوانانی با روحیه آزادی، بی‌توجهی و خطر پذیری است و با بالاتر رفتن سن تغییر رفتار نا به هنجار عدم استفاده از کلاه، سخت‌تر خواهد بود.

چگونه اندازه (شیرازه) کلاه ایمنی را تعیین کنیم؟

همانطور که برای تهیه لباس اندازه‌های استانداردی موجود می‌باشد، تولید کنندگان کلاه ایمنی هم با توجه به اندازه قطر سر استانداردهایی را برای محصولات خود تعیین نموده اند. در اکثر مواقع کلاه‌های ایمنی قابلیت تنظیم اندازه دارند و این اندازه‌ها شامل اندازه‌های استاندارد بزرگ (59/61-l )، متوسط (55/58-m )  و کوچک (48/54-s ) است.[1]

باید توجه داشت که کلاه ایمنی خیلی برای سر شما بزرگ نباشد، چراکه با لغزیدن بر روی پیشانی و یا پشت سر امکان محافظتی خود را از دست خواهد داد.

پس کلاهی متناسب با اندازه سر خود تهیه کنید ترجیحاً از مدلهایی که دارای تسمه تنظیم‌کننده است استفاده کنید.

برای اندازه‌گیری سر می‌توان از یک نوار یا رشته که دور تا دور سر از ناحیه یک و نیم یا دو سانتی بالای ابرو و امتدادش در اطراف گوش که وسیع ترین قسمت سر محسوب می‌گردد استفاده کرد.

الگو و معیار خوب تهیه کلاه ایمنی اسکیت چیست؟

قیمت همه چیز نیست. در برخی از سالها، مدلهای ارزان قیمت و یا با قیمت متوسط هم به عنوان ایمن‌ترین مدل کلاه ایمنی انتخاب شده است.

انتخاب کلاه اسکیت در مقایسه با اسکیت به صبر و زمان بیشتری نیاز دارد. چراکه باید اندازه مناسب، کارآمدی با نوع نیاز و کارکردی که مدنظر استفاده کننده است سنجیده شود.

معمولاً محصولات ارزان قیمت  قابلیت‌های تنظیمی خوبی ندارند و تنظیم کننده آن دقیق نیست.

کلاه‌های ایمنی اسکیت با قیمت متوسط قابلیت تنظیمی کمی در پشت سر دارند و برخی هم قابلیت تنظیمی مناسب و کافی را دارند.

در اینجا به برخی از معیارهای انتخاب اشاره می کنیم:

- پیوسته بودن بخش رویه پلاستیکی و فوم زیرین مقاوم از طریق لمس کردن؛

اگر شما احساس کنید که آنها مستقل و ناپیوسته اند، به‌طور کلی این انتخاب را فراموش کنید.

- پوشیدن کلاه ایمنی متناسب با سایز سر شما؛

حتی در حالت نبسته و باز، کلاه ایمنی اسکیت نباید به جلو و عقب یا پهلوها کشیده شود. در صورت حرکت و جابجایی آن کلاه ایمنی از سر شما محافظت نخواهد کرد.

- اگر کلاه ایمنی به خوبی طراحی شده باشد؛

با تنظیم گیره میکرومتر و تسمه‌ها و در صورت حرکت سر به سمت جلو عقب و یا طرفین، ثبات کلاه را با عدم حرکتش مشاهده خواهید کرد.

باقی ماندن مناسب کلاه ایمنی بر روی سر خود را بررسی کنید.

 

چگونه کلاه را درست ببندیم؟

1- تنظیم تسمه‌ها به طوری که کلاه محکم و صاف بر روی سر قرار بگیرد، نه کج و نه به جلو وعقب، تسمه کاملا در زیر و عقب چانه قرار بگیرد، به صورتیکه در نگاه از پهلو شبیه به Y باشد.

2- در تنظیم بند چانه، سگک تسمه‌ها نباید به فک فشار بیاورد. کلاه در صورتی کارآمد خواهد بود که تسمه‌ها به خوبی بسته و محدود شده باشد.

3- مراقب تنظیمات بند در قسمت عقب باشید، کلاه نباید حرکت کند و همچنین نباید به سر فشار بیاورد.

ویژگی‌های یک کلاه ایمنی به نوع کاربرد آن بستگی دارد.

چه کلاه ایمنی برای چه عملکردی؟

هر عملکردی نیاز به تجهیزات خاصی دارد.

 

کلاه ایمنی  رشته سرعت

آنها مانند کلاه ایمنی دوچرخه سواری‌اند. این محصولات اغلب ظریف بوده و دارای سوراخ‌هایی جهت تهویه مناسب برای کمتر شدن تعریق در طول ورزش هستند. نرخ آنها به طور قابل ملاحظه‌ای به قیمت تمام شده و برند آن وابسته است. بعضی از مارک‌های بازار رقابت عبارتند از: Met, Giro, Bell

قیمت ها بسته به ویژگی‌هایی مثل تسمه‌های کولار، مقدار تهویه، وزن و ... افزایش می‌یابد.

کلاه ایمنی اسکیت خیابانی و اگرسیو

شبیه به کاسه هستند، تا حمایت کافی از پشت سر و گردن را داشته باشند. اشتباه بسیاری از اسکیت‌سواران عدم استفاده از کلاه ایمنی است و اینکه  فقط باید در طول رقابت از آن استفاده کنند که این کاملا بی‌فایده خواهد بود. استفاده از کلاه ایمنی در طول مسابقات اجباری است، اما باید در اسکیت‌سواران خیابانی برای کاهش صدمات ناشی از عدم استفاده کلاه را تغییر نگرش ایجاد کرد.

کلاه های مخصوص رشته سراشیبی

بسیاری از اسکیت بازان این رشته از کلاه ایمنی BMX (کلاه مخصوص رشته دوچرخه‌سواری نمایشی) استفاده می‌کنند ،چرا که به خوبی از سر و صورت در برابر حوادث محافظت می‌کند و با نقاب روبروی‌اش از ورود گرد و خاک و حشرات به درون چشم جلوگیری می‌نماید. برخی از اسکیت‌سواران که از این کلاه‌ها بهره می‌برند به هنگام سقوط از عقب، به علت سفت بودن کلاه ممکن است دچار صدماتی در ناحیه گردن بشوند. از سوی دیگر همیشه شکل کلاه به منظور حفاظت بیشتر نیست بلکه گاهی اوقات هدف اصلی نفوذ‌پذیری و جریان بهتر هوا درآن است.

نتیجه

انتخاب یک کلاه ایمنی مناسب نیازمند گذاشتن زمان و حداقل بودجه قابل درک است. هرچند که 5 درصد صدمات در اسکیت مربوط به ناحیه سر است، اما همان درصد کم بسیار خطرآفرین خواهد بود.

در نهایت وسایل محافظتی در رشته‌های اسکیت به تنهایی شامل کلاه، مچ‌بند، آرنج‌بند،زانوبند و ...نیست. از یادگیری روش‌ها و شیوه‌های افتادن و سقوط دریغ نورزید، چراکه آنها بهترین محافظان شما خواهند بود.

* بولتن هفتگی اپیدمیولوژیک (  BEH -  27 مارس 2001) 

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] helmet sizes (XS/S, S/M, L/XL)