این حرکت  پایه‌ای برای اجرای حرکت 180 از جلو  می‌باشد و مقدمه این حرکت هم آموختن حرکت سیزر (به معنی قیچی) است. در این حرکت پای عقب بر روی چرخ اول (پنجه) و پای جلو بر روی چرخ آخر(پاشنه) قرار دارد. این ترفند واقعا ساده است و هر اسکیت بازی که چندین ماه اسکیت‌سواری کرده باشد به راحتی قادر خواهد بود که در چند جلسه کوتاه این حرکت را یاد بگیرد.

مهارت‌های پیش نیاز:

* توانایی سیزر ( scissor ) کردن اسکیت‌ها،

* اعتماد به نفس در انجام چرخش‌های موازی (parallel turns)

* قدرت و کنترل مچ پا به صورت نسبی

 

مرحله 1 – چرخ پاشنه پای جلو به تنهایی:

بیاموزید که بر روی چرخ پاشنه یک اسکیت حرکت کنید. این مرحله را به آرامی انجام دهید تا به اندازه کافی اعتماد به نفس پیدا کنید. اسکیت و پای شما بر روی چرخ پاشنه منقبض و سخت می‌شود (قفل می‌شود)،کنترل باید به اندازه‌ای باشد که ثبات و پایداری بر روی چرخ پاشنه در مقایسه با پایداری و ثبات تمام چرخ‌ها در تماس با سطح صاف یکی باشد.

در شروع کار وزن خود را به صورت مساوی بر روی هر دوپا توزیع کنید. سیزر خود را تشکیل دهید و دقت کنید که کدام پای شما ترمز پاشنه دارد. در بیشتر موارد ترمز بر روی پای راست می‌باشد پس سیزر چپ را انجام میدهیم و هر دو پا را در یک امتداد قرار می‌دهیم. انتخاب اشتباه پا سبب می‌شود که توقف ناگهانی و یا زمین خوردن داشته باشید. پس از آنجا که به طور معمول ترمز افراد بر روی پاشنه راست می‌باشد پای چپ را جلو بیاورید و تا می‌توانید آن را در یک امتداد و صاف با پای دیگر خود قرار دهید. سپس انگشتان و پنجه پای جلو را بالا بیاورید و ترک اسکیت را به جلو بکشید. (فشار و وزن را بر روی چرخ پاشنه بیندازید)

به یاد داشته باشید اسکیت دیگر به صورت صاف و همراه تمام چرخ ها بر روی سطح صاف زمی قرار دارد. یادگیری این ترفند بر روی یک پا در یک زمان بسیار آسانتر خواهد بود. (تک تک پا را تمرین کردن)

مرحله 2 –چرخ پنجه پای عقب به تنهایی:

بیاموزید که بر روی چرخ پنجه اسکیت پای عقب اسکیت کنید. این مرحله را به آرامی و تا کسب اعتماد به نفس انجام دهید!

بازهم در ابتدای امر با پاهای سیزر شده وزن بدن را بر روی هر دو پا تقسیم کنید.

زانوی پای عقب تر را خم کنید و آن را به عقب هل دهید، به گونهای که پای عقب مجبور شود بر روی چرخ  پنجه قرار گیرد. برای اطمینان از انجام درست این کار، در ابتدای امر برای چند دقیقه به آرامی تمرین کنید، چرا که به راحتی کنترل را از دست می‌دهید. شاید کنترل چرخ پنجه کمی از کنترل چرخ پاشنه سخت‌تر باشد.

شما باید زانوی خود را مقداری خم کنید، حداقل 90 درجه برای آنکه بتوانید به مقدار مناسبی پاشنه را بالا ببرید و به اندازه کافی وزن را بر روی پای عقب نگهدارید. انگشتان اشاره پنجه پایتان را مانند بالرین‌ها نگهدارید و زانوی پا عقب را کمی عقب‌تر و پایین‌تر از ساق پای جلو قرار دهید. زانوها به اندازه کافی خم باشد و وزن به خوبی بر روی چرخ‌ها تقسیم شود.

اگر چرخ‌های اسکیت شما بلرزد به این معنی است که به احتمال زیاد وزن بر روی آن پا به اندازه کافی نیست و راحترین راه حل آن است که تا حد امکان وزن را بر روی آن پا بیشتر کنید. 

مرحله 3 – با هم:

این مرحله ترکیب دو حرکت است.

هنگامی که شما به راحتی توانستید هر دو مرحله 1 و 2  را انجام دهید و هر کدام از این دو تغییر را به طور نسبتا سریع انجام دهید، شما آماده برای انجام همزمان هر دو حرکت با هم هستید.

شروع حرکت با گام دوم یعنی رفتن بر روی پنجه اسکیت پای عقب سختر است و شروع حرکت با گام اول یعنی رفتن بر روی پاشنه اسکیت پای جلو آسانتر است و احتمال کمتری برای عدم ثبات وجود دارد.

حالا پای جلو را با صاف کردن پا به جلو فشار دهید.

(البته بعد از آنکه مهارت کافی را در این حرکت فرا گرفتید برای اجرای حرکت، زانو‌ها را صاف نگهدارید و بالا و پایین رفتن پاها را بدون خم شدن زانو‌ها و با افزایش قدرت و انعطاف در این حرکت انجام دهید)

شما باید هم اکنون   heel-toe   را انجام دهید و با کمی تمرین شما برای انجام حرکات اسلالوم سریع توانمند می‌شوید.

 

سلب مسئولیت

مثل همیشه باید گفت که ورزش اسکیت یک ورزش خطرناک است و شما باید ریسک و خطر آن را برای شرکت در این ورزش قبول کنید. پس در صورت بروز حادثه هیچ مسئولیتی بر عهده ما نخواهد بود. این شما هستید که یادگیری این حرکت را انتخاب می‌کنید و خطرات همراه با انجام آن را می‌پذیرید پس بهتر است انجام این حرکات را زیر نظر یک مربی با تجربه و دارای مدرک معتبر انجام دهید.


خلاصه بروز رسانی شده:

پاشنه پنجه مارپیچ یا هیل تو اسنیک در اسکیت‌سواری اینلاین (توجه کنید که برای اجرای حرکت در حالت عادی هر دو زانو صاف و هدف تمرینی میزان انعطاف و باز شدن دو پا در طول زمین است، اما در حرکت مارپیچ و اجرای آن بر روی موانع یکی از زانوها خم شده و الگوی بدن شبیه به حرف لاندای یونانی (λ) خواهد بود.)


1. در حالت رو به جلو اسکیت‌سواری کرده و سرعت مناسب را کسب کنید.

2. از حالت آماده‌سازی چندین بار حرکات زیر را به ترتیب تکرار کنید


الف)اسنِک

snake

ب)تو اسنِک

toe snake

ج)هیل اسنِک

heel snake

3. پس از تسلط به تمرینات بالا تمرین اصلی را شروع کنید.

* ورود به حرکت از روبروی خط شروع یا اولین مانع است.ابتدا پاشنه یا چرخ آخر پای جلو را شکل داده و وزن را بر روی قسمت گودی پشت پاشنه بوت اسکیت قرار دهید.

* همزمان با بلند کردن پاشنه پای عقب و قرار گرفتن آن بر روی پنجه یا چرخ اول اسکیت پای عقب، زانوی پای عقب را خم کرده و آنرا همراستا با زانوی پای جلو قرار دهید. نه جلوتر و نه عقبتر، کاملاً چسبیده به هم و در یک راستا و سطح باشند.

* ساختار کلی بدن شبیه به حرف لاندای یونانی خواهد بود و با دستان باز به طرفین است و در این حالت ضمن ثابت نگهداشتن بالاتنه و فریز کردن آن، از قسمت لگن نیم‌تنه پایینی را با روتیشن‌های متناوب زانوها و پنجه پای جلو به راست و چپ ترفند را اجرا کنید.

4.عضلات مرکزی بدن (شکم، پهلو، فیله کمر) را به خوبی حفظ کنید.


* پیش حرکات این ترفند مونولاین فوروارد، اسنیک یا مونولاین مارپیچ، سیزر، اسنیک پاشنه یا هیل اسنیک و اسنیک پنجه یا تو اسنیک می‌باشد.


* توصیه می‌شود پیش از اجرای ترفند بر روی موانع آنرا بدون مانع و بر روی الگوها و خطوط روی زمین و یا خطوطی که خود با ابزاری همچون گچ و به صورت خلاقانه می‌کشید امتحان کنید.


تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link