00.jpg (680×560)

یک اسکیت‌برد کامل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

چه نوع اسکیت‌بردی باید خرید؟

اندازه اسکیت بردها باید چقدر باشد؟

خرید اسکیت‌برد برای افراد مبتدی چگونه است؟

انتخاب اسکیت برد برای کودکان چه شرایطی دارد؟

خرید اسکیت برد[1] متوسط[2] یا پیشرفته[3] چگونه است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قصد خرید اسکیت‌بردی را داشتید و پاسخی برای سوالات پیرامون سایز و نوع اسکیت برد متناسب با خود نداشتید و این انتخاب گیج کننده باشد. برای خرید اسکیت‌برد باید به نکات زیر توجه داشته باشید تا از انتخاب خود لذت بیشتری ببرید.

شاید مهمترین قسمت این خرید مربوط به تخته[4] اسکیت‌برد باشد. فروشگاه‌ها و پیست‌های عرضه کننده این محصول با توجه به نام های تجاری متنوع آن را در قیمت های مختلفی عرضه می‌کنند.

عرض یا پهنای اسکیتبرد: عرض اسکیتبرد میتواند بین 6 تا 10 اینچ متغییر باشد و مقاله خاصی در مورد اینکه کدام را انتخاب کنید وجود ندارد بلکه ترجیح انتخاب شما ممکن است پیشنهاد دوستان و یا مربیان با توجه به ویژگی های فردی باشد و تقسیم بندی های متنوعی در این زمینه وجود دارد، ولی توجه داشته باشید که اگر سایز پای شما 12 یا بالاتر بود داشتن تخته ای با عرض 8 اینچ به بالا خیلی مناسب تر خواهد بود. به عنوان مثال اگر پای من سایز 13 باشد ترجیح میدهم تخته‌ای با عرض 8 تا 10 اینچ تهیه کنم. نکته دیگر سبک اسکیت‌سواری شماست. معمولاً اسکیت‌سواران خیابانی برای اجرای ترفندهای مختلف تخته‌های 7.25 تا 7.75 اینچی را انتخاب می‌کنند و اسکیت‌سوارانی که بر روی موانع خیابانی مثل لبه سکوها و .. حرکت می‌زنند و به انتقال بهتر نیاز دارند از تخته‌های 8.25 و بالاتر بهره می‌برند. به هر حال به یاد داشته باشید که این انتخاب‌ها کاملاً جنبه شخصی دارد.

طول یا ارتفاع اسکیتبرد: طول اسکیتبردها هم ما بین 28 تا 33 اینچ متغییر است و سبک اسکیت‌سواری شما مشخص کننده اندازه انتخابی شما خواهد بود. اسکیت‌سواران جوان از تخته‌های کوتاهتر بهره می‌برند. این طول تاثیر زیادی بر اسکیت‌سواری شما نخواهد داشت ولی اگر از لانگبرد[5] استفاده می‌کنید این موضوع بی‌تاثیر نخواهد بود.

فاصله بین چرخ‌ها مبتنی بر فاصله بین دو تراک[6] است. معمولاً بین 13 تا 15 اینچ در طول و 5.8 اینچ در عرض فاصله تعیین شده چرخ ها از یکدیگر می‌باشد.

نوک[7] و دنباله[8] اسکیت‌برد شاید تفاوت چندانی نداشته باشند ولی نوک اسکیتبرد کمی پهن‌تر و بزرگتر است تا بتواند توانایی تلنگر زدن[9] و هدایت کردن[10] را داشته باشند.

آیا در انتخاب اسکیت‌برد باید به وزن توجه کنیم یا سن؟

بدیهی است که وزن عامل مهمتری است. نمودار گرافیکی زیر میانگین وزن متوسط در گروه‌های سنی مختلف را برای انتخاب اسکیت‌برد به نمایش می‌گذارد و اگر کودک شما در محدوده سنی خارج از این تقسیم‌بندی قرار میگیرد. توصیه ما آن است که اسکیت برد را بر اساس عامل وزن انتخاب نمایید.

برای مبتدیان و کودکان بین 5 تا هشت ساله تخته‌هایی با عرض[11] 7.25 تا 7.75 اینچ و برای کودکان بالای نه سال تخته‌هایی با عرض 8 تا 8.25 پیشنهاد می‌شود و طول[12] تخته هم بین 28 تا 32 اینچ متغییر خواهد بود.

تخته‌های با عرض خیلی کوچک[13]: 6.5 تا 6.75 اینچ عرض و 27.2 تا 27.6 اینچ طول دارند. برای اسکیت‌سواران 4 ساله و کوچکتر با قد 3 فوت و 5 اینچ و کمتر که سایز کفش شماره 3 یا کوچکتر دارند.

تخته‌های با عرض کوچک[14]: 7.25 تا 7.5 اینچ عرض و 28 تا 31 اینچ طول دارند. برای اسکیت‌سواران 5 تا 7 ساله که قدی مابین 3 فوت و 5 اینچ تا 4 فوت و 4 اینچ با سایز کفش 4 الی 6 دارند مناسب است.

تخته‌های با عرض متوسط[15]: 7.5 تا 7.75 اینچ عرض و 29 تا 31.5 اینچ طول دارند. برای اسکیت‌سواران 8 تا 12 ساله که قدی مابین 4 فوت و 5 اینچ تا 5 فوت و 2 اینچ با سایز کفشی 7 الی 8 مناسب است.

تخته‌های معمول: عرض 8 تا 8.25 اینچی و طول 31 اینچی دارند و تمام اسکیت‌سواران بالای 13 سال که قدی بیشتر از 5 فوت و 3 اینچ و سایز کفشی برابر یا بیشتر از 9 دارند به کار می‌رود. به هر حال باز هم می‌توان گفت که اندازه‌ها و انتخاب آنها کاملا به ویژگی‌های فردی اسکیت‌سوار وابسته است و در جداول متنوع ولی تقریباً شبیه به هم تقسیم بندی میشوند.

هر سه فوت =1 یارد =90 سانتی متر

هر یک اینچ=2.54 سانتیمتر

هر فوت=30.48 سانتی متر

اسکیت‌بردی سفارشی[16] تهیه کنید.

اسکیت‌برد از صفحه چسبنده، تخته، چرخ، تراک، بلبرینگ و اتصالات مربوط به اجزا تشکیل میشود.

صفحه چسبنده معمولا از مواد سیاه و یا سفیدی که بر روی اسکیت‌برد حالتی سمباده‌ای دارد برای چسبندگی بیشتر پا با اسکیت برد ساخته میشود.

تخته معمولاً از چند لایه چوب به وجود می‌آید.

چرخ‌ها با دو ویژگی اندازه بر حسب میلیمتر و درجه سختی قابلیت‌های مختلفی خواهند داشت.

تراک‌ها با حالتی تی شکل و به تعداد دو عدد در زیر تخته استفاده میشود.

و بلبرینگ‌ها با درجه‌های مختلف که بر حسب ابک تعریف میشود استفاده می‌گردد.

اسکیت‌بردها تنوع بسیاری در شکل دارند. مثلاً لانگبرد[17] ها که تخته هایی 33 اینچی یا بزرگتر دارند و خود به انواع متنوع دیگری تقسیم میشوند.

مثل:

پنشال[18]: که امکان چرخش های عمیق و گشت و گذار را به راحتی فراهم می کند.

توین تیپ[19]: با دو سر متقارن امکان حرکت در سراشیبی ها را آسان می‌کند.

کروزر[20]: چرخ‌های بزرگ و بالاتر امکان چرخش بزرگتر و نرمتر را میدهد و بسیار انعطاف‌پذیر مانور میدهد.

مهمترین مزیت لانگبرد های کروزر انتقال راحت آن به طرفین است که این قابلیت را مدیون کوتاهتر بودن طول و عرض خود است.

حمل[21] آن آسان است و برای گشت و گذار بسیار مناسب بوده و در چرخش‌های تنگ و سواری نرم نیز به راحتی استفاده میشود ولی برای سرعت و پایداری و مانورپذیری مبتدیان[22] و اجرای ترفند و انتقال‌ها چندان مناسب نیست و معمولا در جاده‌های شهری و خیابان‌ها[23] استفاده می‌شود.

18_flat_roads.jpg (60×60)

اسکیت‌بردهای مینی کروزر[24]: همان کروزرها هستند در ابعاد کوچکتر که نوع پلاستیکی آن از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و حمل راحتر آن است.

وسیله خوبی برای شروع اسکیت‌سواری در کودکان به حساب می‌آید. گشت و گذار و حمل آن آسان است و برای سواری‌های صاف و اجرای ترفندها و انتقال‌ها و چرخش‌های تنگ و بریده[25] مناسب است. ولی برای سرعت رفتن مناسب نبوده و پایداری و مانور کمی برای مبتدیان دارد.

به طور معمول در جاده‌های صاف و سراشیبی‌ها و پارک‌ها و زمین‌های گود[26] استفاده می‌شود.

15_flat_roads.jpg (60×60)14_downhill.jpg (60×60)21_park_and_bowl.jpg (60×60)

اسکیت‌بردهای کیو[27]: طراحی ویژه این اسکیت‌بردها، تغییر جهات را راحت کرده و به اسکیت‌سوار اجازه پمپاژ سرعت را به جلو و عقب اسکیت برد میدهد و حس موج‌سواری را به وجود می‌آورد.

22_carve_board_banner.jpg (714×167)

این مدل بسیار روان حرکت می‌کند و خود سرعت تولید می‌کند و حمل آن آسان بوده و برای سرعت‌های بالا مناسب نیست و پایداری و مانور کم در اجرای ترفندها از نقاط ضعف آن است و برای اسکیت‌سواری در سراشیبی‌ها و جاده‌های صاف و اسکیت پارک‌ها مناسب است.

15_flat_roads.jpg (60×60)14_downhill.jpg (60×60)21_park_and_bowl.jpg (60×60)

به طور کلی از جمله مزایای لانگبردها انتقال و گشت و گذار راحت، مانورپذیری و پایداری بالا برای مبتدیان، سرعت بالا به علت حجم بالای چرخ و چرخش‌های بزرگتر و سهولت در سواری بر روی زمین‌های خشن‌تر با آسفالت درشت تر است و چندان برای اجرای ترفند و جابجایی سریع مناسب نیست و به طور خلاصه مناسب برای جاده های صاف[28] و سراشیبی[29] هاست.

15_flat_roads.jpg (60×60)14_downhill.jpg (60×60)

اسکیت‌بردهای دو پایی معمولی[30]: این اسکیت بردها شاید از مهمترین اختراعات در ورزش اسکیت‌برد باشد و با ضربه به هر دو طرف می توان ترفندهای مختلف را ایجاد کرد.

23_double_kicks_banner.jpg (714×167)

گرایند کردن و اسکیت‌بازی و حرکت در اسکیت پارکها و حمل آسان و ... از مزایای آن به شمار میرود و برای سرعت رفتن و حرکت در مسیر های طولانی چندان مناسب نیست و در سراشیبی‌ها و جاده‌های صاف و اسکیت پارک‌ها قابل استفاده است.

15_flat_roads.jpg (60×60)14_downhill.jpg (60×60)21_park_and_bowl.jpg (60×60)

توصیه نهایی برای خرید اسکیتبرد کودکان

8.jpg (768×512)

شاید بتوان گفت که در سطح مبتدی تفاوت چندانی بین اسکیت بردهای مخصوص کودکان و بزرگسالان وجود ندارد. اما توصیه ما بر آن است که از خرید اسکیت‌بردهایی با کیفیت بد خودداری کنید، چرا که تجربه بد تاثیر بدی در دیدگاه کودکان و یا حتی بزرگسالان مبتدی به وجود می‌آورد. پس حواستان به تفاوت اسکیتبردهای مناسب و ورزشی با اسکیتبردهای عرضه شده در فروشگاه‌های اسباب بازی باشد.

اسکیتبردهای اسباب بازی[31] از چوب و چسب با کیفیت پایین و چرخ‌ها و بوش‌های پلاستیکی سخت ساخته میشود و کندی بلبرینگ‌ها و لغزندگی چرخ‌ها مشهود است. اسکیتبردهای مناسب[32] از بهترین مواد و چوب‌های با کیفیت درخت افرا[33]( مثل چوب‌های کانادایی و چوب های سخت[34] ) ساخته میشود و چرخ‌هایی از جنس اورتان و بلبرینگ‌ها و بوش‌های مناسب حرکت سریعتر و تعادل و اطمینان و چرخش ساده‌تر در جابجایی‌ها را به وجود می‌آورد.

ابزارهای و پوشش های محافظتی را فراموش نکنید. مهمتر از همه کلاه ایمنی و بعد آرنج‌بند و مچ‌بند و زانو‌بند و...

9_skateboard_helmets.jpg (400×229)

10_skateboard_kneepads_elbowpads_wristguards.jpg (400×224)

اسکیت‌بردهای خود را تمیز نگهدارید و از خیس شدن بلبرینگ‌ها و زنگ زدگی آن جلوگیری کنید. آنها ار هر چند وقت یکبار تمیز کنید تا خاک و گل و ... در آن باقی نماند. از پاک کننده‌های روغنی که گرد و خاک را دوباره جذب می‌کند خودداری کنید.

12.jpg (800×281)

لینک های مرتبط

فینگر برد

مشخصات اسکیت برد

آشنایی مقدماتی با اسکیت برد و آموزش آن

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] Skateboard

[2] Intermediate

[3] Advanced

[4] Deck

[5] Longboard

[6] Truck

[7] Nose

[8] Tail

[9] Flipping

[10] Guiding

[11] Width

[12] Length

[13] Micro Deck width

[14] Mini Deck width

[15] Mid-size Deck width

[16] CUSTOMED

[17] Longboard

[18] Pintail

[19] Twin Tip

[20] Cruiser Longboard

[21] Carrying/transporting around

[22] Stability for beginners Manoeuvrability for beginners

[23] City & Street Flat roads

[24] Mini Cruiser Skateboards

[25] turns and carve

[26] Park & Bowl

[27] Carve Skateboards

[28] Flat roads

[29] Downhill

[30] Double Kick Skateboards

[31] Toy Shop Skateboard

[32] Proper Skateboard

[33] Maple wood

[34] Candian or Hardwood